Norient TIMEZONES
TIMEZONES PODCAST-SERIE AUF RADIO X
Die Podcast-Reihe TIMEZONES erkundet die vielfältigen Realitäten von Künstler*innen und ihrer Praktiken weltweit und stellt die Frage: Was bedeutet es heute, in verschiedenen Ländern, Städten und Kontexten im Bereich Kultur und Kunst zu leben und zu arbeiten? Die Reise geht von Nairobi über Rio de Janeiro bis nach Beirut und Mount Makiling auf den Philippinen / die Ukraine und verarbeitet die Gedanken und Stimmungen der Künstler*innen, ihre sozialen, politischen und intellektuellen Realitäten und ihre(Lebens-) Philosophien zu künstlerischen Audiocollagen.
TIMEZONES spielt dabei mit Formaten und Inhalten: der Podcast bewegt sich zwischen Journalismus und Experiment, Dokumentation, Ethnografie, Fiktion, Klangkunst oder Improvisation. Georgrafische Grenzen, Zeitzonen, Genres und Praktiken sollen überschritten und mit neuen künstlerischen Formen des Austauschs, des Zuhörens und des Erzählens experimentiert werden. Gemeinsam mit lokalen Produzent*innen und Künstler*innen entstehen dabei sehr persönliche Portraits und aktuelle Geschichten aus Städten rund um den Globus, die einen sehr subjektiven Eindruck in das weltweite und aktuelle Musik-und Kunstgeschehen ermöglichen.
TIMEZONES ist ein gemeinsames Projekt des Goethe-Instituts und Norient, dem weltweiten Redaktionsnetzwerk für zeitgenössische Musik- und Medienkulturen.
Radio X ist neu als Partner mit an Bord: Als Weiterführung der im 2022 gestarteten Sendereihe airtime!, die künstlerischen Stimmen aus dem Globalen Süden und Osten Gehör verschafft, strahlen wir einmal im Monat eine Podcast-Folge aus.
26. April NAIROBI: Nairobi’s Next Generation Music Producers and Performing Artists Speak Out
24. Mai BEIRUT: Traces of a City – A Pod Poem
21. Juni RIO DE JANEIRO: Staying Creative Between Beauty and Chaos in Rio de Janeiro
19. Juli MOUNT MAKILING: Ears on/of Mount Makiling
23. August BUENOS AIRES: Relations Condensed in Practice
ENG:
The TIMEZONES podcast series plunges into the world of artists and their practices, asking: what does living and working in culture and the arts involve in different countries, cities, and contexts today? The experimental journey goes from Nairobi via Rio de Janeiro to Beirut and Mount Makiling in the Philippines/Ukraine and brings the he artists’ thoughts on their moods, their social, political, and intellectual realities and their philosophies (of life) into experimental audio collages.
The TIMEZONES podcasts run the gamut of formats and content, from straight journalism to experimental and documentary approaches, ethnography and fiction, sound art, and improvisation. The series endeavors to create new artistic forms of storytelling, listening and exchange across the boundaries of geography, time zones, genres, and practices. Together with local producers and artists, the podcast creates very personal portraits and current stories from cities around the globe, which allow a very subjective impression of the worldwide and current music and art scenes.
The Timezones Podcast Series is co-initiated and co-produced by the Goethe-Instituts and Norient, the worldwide platform and network for contemporary music and media cultures.
Radio X is now on board as a partner: As a continuation of the series airtime!, which was launched in 2022 and which makes artistic voices from the Global South and East heard, we broadcast a podcast episode once a month.
April 26, NAIROBI:
May 24, BEIRUT: Traces of a City – A Pod Poem
June 21, RIO DE JANEIRO: Staying Creative Between Beauty and Chaos in Rio de Janeiro
July 19, MOUNT MAKILING: Ears on/of Mount Makiling
August 23, BUENOS AIRES: Relations Condensed in Practice
Neues von CupcakKe, This Is The Kit, Home Counties und Fontaines D.C.
Die Radio X Musikredaktion stellt Euch wöchentlich ihre schönsten Neuentdeckungen genauer vor. Die Rubrik “Früsch” gibt es jeden Donnerstag um 14 Uhr und in der Wiederholung am Sonntag um 16 Uhr.
Am Anfang dichtete sie noch Kirchenverse, später virale Hits: Die Chicago Rapperin CupcakKe nimmt auch auf ihrer neusten Single Discounts kein Blatt vor den Mund. In knapp mehr als zwei Minuten streut sie Pop Referenzen und inszeniert sich als kommende Queen C. Der Song toppte bereits die Itunes All Genres Charts - damit ist sie die erste schwarze Frau, ohne Label, die dies vermochte.
Introvertiert und dennoch aufgeregt ist die neuste Single von Kate Stables aka This Is The Kit. Ihr Folkensemble (wo aktuell auch Rozi Plain dazugehört) inszeniert auf This Is What You Did sowas wie eine Panik Attacke, teilt Stables mit: "The negative voices of other people that are your own voice. Or are they? Hard to say when you’re in this kind of a place. How to get out of this place? Needing to get outside more. Cosmically topical what with these recent days of inside all the time. Knowing the things, you should do because they’re good for you and make you feel better but for some reason you still stay inside and fester in your own self-doubt and regret and self-loathing. Fun times! We all get into negative mind loops sometimes. Especially when you’re not getting the fresh air and outside time you need to stay healthy". Es ist eine Vorabsingle des kommenden Albums Off Off On, das am 23. Oktober erscheinen soll (via Rough Trade).
Die Bristol Band Home Counties haben eben erst ihre Debütsingle veröffentlicht, nun soll die Debüt EP folgen. Darauf enthalten: der gesellschaftlich zynische Postpunk Singsong Dad Bod. Sie sagen dazu: “‘Dad Bod’ explores modern middle-class masculinity, with a particular focus upon the ‘progressive’ metropolitan man. The song initially takes a light-hearted standpoint listing the aesthetic traits and status symbols of modern men before moving on to address a darker side which is hidden behind the comfortability and respectfulness of a ‘Dad Bod’.” Die Redevelopment EP soll am 4. September (via Alcopop! Records) das Licht der Welt erblicken.
Immer näher rückt auch der Veröffentlichungstermin der irischen Punks Fontaines D.C. (31. Juli via Partisan Records). Die neuste Bescherung erreicht uns in der Form der Single Televised Mind. Einigen Fans vielleicht bereits als Liveversion bekannt, so sei der Song sowas wie ein sozio-Protest Song. Sänger Grian Chatten: "This song is about the echo chamber, and how personality gets stripped away by surrounding approval. People’s opinions get reinforced by constant agreement, and we’re robbed of our ability to feel wrong. We’re never really given the education of our own fallibility. People feign these great beliefs in order to appear trendy, as opposed to independently arriving at their own thoughts." Der Song, tiefsinnig wie immer, kommt wieder etwas stürmischer daher, als die letzte Auskopplung (und Album Opener) I Don't Belong.